Recept

Hejsan allesammans!
Har bakat idag med och här följer recptet på "Rocky-road bräck"

Ingredienser:
choklad
blandad osaltade nötter tex. paranötter, pistachnötter, sötmandel, cashewnötter m.m
lite torkad frukt

använd samma mängd nötter som choklad. Jag använde en chokladkaka på 125gram och lika mycket nötter. Frukten behöver man inte så mkt av, jag använde ca. 30 gram.

Börja med att sätta ugnen på 200°. Medans du väntar på att den ska bli varm kan du ta fram en plåt och lägga upp nötterna på den. När ugnen är varm rostar du nötterna där i ca. 5 min, eller tills de har fått en svag brun färg. Låt de svalna lite innan du hacker dem grovt.

När nötterna är hackade så smälter du chokladen i vattenbad (eller i mikron). Sen blandar du nötterna med frukten ordentligt i en bunke.

Lägg undan en näve med nötter och häll på chokladen och rör runt tills allt är ihopblandat. Lägg sedan "smeten" på ett bakplåtspapper i en form, strö på nötterna som du la åt sidan och sätt in i kylen. Låt stå minst 30 min, sen är det bara att bryta eller skära i bitar och avnjuta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0